گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین
سرخط خبرها

خراسان رضوی لرزه‌خیزترین استان در آذر ماه بود

  • کد خبر: ۲۰۱۹۴۱
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
خراسان رضوی لرزه‌خیزترین استان در آذر ماه بود
خراسان‌رضوی لرزه‌خیزترین استان در آذر ماه بود.

به گزارش شهرآرانیوز خراسان‌رضوی لرزه‌خیزترین استان در بین ۳۱ استان کشور در آذرماه بود. هرچند بزرگی زلزله‌ها کمتر از پنج ریشتر بودند، اما این قرار گرفتن درصدر جدول لرزه‌خیزی زنگ خطری است برای زلزله‌های بزرگ‌تر که تاریخ مشهد و خراسان هم بار‌ها شاهد آن بوده است.

به گزارش شهرآرا، مرکز لرزه‌نگاری کشور ماهیانه آمار بیشترین لرزه‌های ثبت‌شده در ایستگاه‌های لرزه‌نگاری را گزارش می‌دهد که در یک‌ماه گذشته خراسان‌رضوی در‌صدر قرار گرفت. آمار‌های ثبت‌شده از ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نشان می‌دهد که خراسان‌رضوی ۵۵ بار در ماه گذشته لرزیده است.

غفلت از ایمن‌سازی در سایه محاصره گسل‌ها

۳ استان لرزه‌خیز در ماه اخیر

بعد از استان ما، خراسان‌جنوبی با ۴۸ زلزله در رتبه دوم و چهار‌محال‌و‌بختیاری در رتبه سوم با ثبت ۴۳ زلزله قرار گرفته‌اند. این سه استان در بین ۳۱ استان کشور لرزه‌خیز بودند و درعین‌حال پایتخت‌نشینان در آذرماه گذشته وضعیت خوبی را پشت سرگذاشته‌اند و در مجموع تهران بزرگ بیش از هفت بار نلرزیده است.

مرکز لرزه‌نگاری کشور همچنین آمار مجموع زلزله‌های آذرماه را نیز اعلام کرده که جمع آن‌ها از مرز پانصد هم گذشته و به ۵۳۶ زلزله رسیده است. ۴۸۵ زلزله در حدود سه ریشتر بوده‌اند، ۴۳ زلزله بین سه تا چهار ریشتر و هشت زلزله بین چهار تا پنج ریشتر گزارش شده است. خوشبختانه زلزله‌های بین پنج تا شش ریشتر و شش تا هفت ریشتر را در ماه سپری‌شده در کل کشور نداشتیم.

خطر زلزله زیر سقف‌های ناایمن

اما هشداری که درصدر قرار گرفتن خراسان‌رضوی در زلزله برای سازندگان و مصرف‌کنندگان صنعت ساختمان‌سازی دارد، بحث ایمنی و مقاوم‌سازی است؛ ضرورتی فراموش‌شده که هربار با هرلرزه‌ای به یاد می‌آید و دوباره بعد از فروکش کردن اخبار زلزله به فراموشی سپرده می‌شود.

برای کلان‌شهر مشهد با بافت‌های فرسوده و مناطق گسترده حاشیه شهر که یک‌سوم جمعیت این کلان‌شهر حاشیه‌نشین است، توجه به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ضرورت دارد. چهاردیواری‌هایی که با ساخت‌و‌ساز‌های غیر‌مجاز شکل گرفته‌اند، سقف‌هایی ناایمن را به بار آورده‌اند که با خطر زلزله‌های بزرگ هیچ امنیت خاطری برای ساکنانشان ندارند.

غفلت از ایمن‌سازی با وجود محاصره در گسل‌ها

«دوره بازگشت زلزله‌های شش ریشتر به‌طور معمول سالیانه و دوره بازگشت زلزله‌های بیش از شش ریشتر ۱۰ تا یازده سال است.» عضو هیئت‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی با بیان این زنگ خطر در تحلیل وضعیت لرزه‌خیزی مشهد و استان می‌گوید: باتوجه‌به اینکه مشهد در محاصره چند گسل بزرگ و مهم قرار گرفته، خطر وقوع زلزله‌های بزرگ همواره بر سر این شهر وجود دارد. این هشدار را بار‌ها در تحقیقات، پژوهش‌ها و سلسه‌جلسات به گوش دست‌اندرکاران و مسئولان مرتبط در حوزه مدیریت بحران مشهد رسانده‌ایم.

دکتر کیوان حسینی در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه باید بحث ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی در اسناد بالادستی و همچنین در مقررات ساخت‌و‌ساز و آیین‌نامه‌ها به‌صورت جامع‌تری مد نظر قرار بگیرد، تأکید می‌کند: هم در بحث تدوین، هم در بحث اجرا و نظارت بر ساخت‌وسازها، ضعف‌های زیادی وجود دارد که متولیان حوزه مدیریت بحران باید به آن توجه کنند.

این پژوهشگر لرزه‌شناسی از بی‌توجهی و مشخص نکردن ردیف اعتبار مشخص در بحث مطالعات زلزله در مشهد و استان انتقاد می‌کند و می‌افزاید: بیشتر مطالعات و پژوهش‌ها به‌صورت فردی دنبال می‌شوند و متأسفانه ردیف بودجه مشخصی برای طرح‌های هدفمند کار‌های پژوهشی در بحث زلزله در مشهد و استان دیده نمی‌شود که این مسئله نیازمند توجه مسئولان و متولیان برای تخصیص بودجه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->